Werbung könnte 20% von Apples Gewinn ausmachen

Neben dem App Store ist es mit Abstand der gewinnbringendste Teil von Apples Services-Segment. Nur woher soll das weitere Wachstum kommen?

Apple’s reliance on advertising | Mobile Dev Memo by Eric Seufert
Apple’s reliance on advertising. Mobile marketing and advertising, freemium monetization strategy, and marketing science. Mobile Dev Memo.

Eric Seufert:

Apple doesn’t disclose revenue from its advertising business. Analytics firm eMarketer estimates that Apple generated roughly $10BN in revenue from its advertising business in 2024, at a more than 20% annual growth rate. I posited in a piece titled Apple’s advertising ambitions, published in April, that the company would expand its advertising offering. That hasn’t materialized yet, but even if it doesn’t, Apple’s existing advertising business is already sizable: assuming the $10BN number is close to correct, it surpassed the advertising revenue generated by Snap ($4.9BN), Pinterest ($3.1BN), and Spotify ($1.8BN) in 2024.

But considering the combined effect of Apple’s revenue share scheme with Google and its own first-party advertising platform, it’s noteworthy that such a large proportion of Apple’s services business derives — directly or indirectly — from advertising. Assuming Apple generates $25BN in revenue share from Google and $12BN in advertising revenue in 2025, then nearly 40% of the company’s estimated services business can be attributed to advertising. If services, broadly, amount to 50% of Apple’s profit, then Apple’s advertising initiatives capture 20% of its overall profit.

Nur wenige Apple-Services sind wirklich profitabel, aber Werbung ist es definitiv. Vor allem, wenn man dafür nur bei Google die Hand aufhalten muss. Und aufgrund des massiven Gegenwinds, den der App Store derzeit erlebt, bieten Apple Ads vermutlich das größte Wachstumspotenzial. Dafür müsste man allerdings die sicheren Gefilde des App Stores verlassen und eine Art Display-Netzwerk für Apps und Webseiten anbieten. Doch damit ist Apple bereits übel auf die Nase gefallen (RIP iAd). Wenn ich mir den immer noch sehr rudimentären Ad Manager und alle Versäumnisse hinsichtlich AI anschaue, habe ich kein Vertrauen, dass Apple heute hier besser aufgestellt wäre als 2016.