Siri hatte nie eine Chance

Schlechte Führungskräfte, unklare Verantwortlichkeiten und Missgunst haben den AI-Fortschritt seit Jahren verhindert.

Siri hatte nie eine Chance

Apple und AI sind zwei Begriffe, die man derzeit selten in positivem Kontext liest. Vor ein paar Wochen habe ich in Apple Intelligence ist ein kulturelles Problem angemahnt, dass nicht nur Siris technische Mängel, sondern auch das Überbordwerfen der eigenen Prinzipien Apple in die Misere befördert hat. Wie nun das ausgezeichnete Reporting von Wayne Ma und The Information gestern offenbarte, gab es intern obendrein zahlreiche Zerwürfnisse zwischen Mitarbeitern und ganzen Abteilungen. Ich werde im Folgenden einige Highlights aus dem Artikel zitieren, aber die schnellsten drei von euch können ihn auch hier vollständig lesen.

Some of Apple’s struggles in AI have stemmed from deeply ingrained company values—for example, its militant stance on user privacy, which has made it difficult for the company to gain access to large quantities of data for training models and to verify whether AI features are working on devices.

But an equally important factor was the conflicting personalities within Apple, according to multiple people who worked in the AI and software engineering groups. More than half a dozen former Apple employees who worked in the AI and machine-learning group led by Giannandrea—known as AI/ML for short—told The Information that poor leadership is to blame for its problems with execution. They singled out Walker as lacking both ambition and an appetite for taking risks on designing future versions of the voice assistant.

Among engineers inside Apple, the AI group’s relaxed culture and struggles with execution have even earned it an uncharitable nickname, a play on its initials: AIMLess.

Robby Walker, mittlerweile durch Mike Rockwell ersetzt, dürfte vielen bislang unbekannt gewesen sein. Er scheint jedoch als Leiter des Tagesgeschäfts und durch seine unbeliebten Entscheidungen maßgeblich für die schlechte Stimmung innerhalb des Siri-Teams verantwortlich gewesen zu sein:

For instance, [Walker] often celebrated small wins such as reducing by minute percentages the delay between when someone asked Siri a question and when it responded, former Apple engineers said. Another pet Walker project was removing the “hey” from the “hey Siri” voice command used to invoke the assistant, which took more than two years to accomplish, they said.

And last year, Walker dismissed an effort by a team of engineers to use LLMs to give Siri more emotional sensitivity so it could detect and give appropriate responses to users in distress, said a person with direct knowledge.

Walker told colleagues he wanted to focus on the next release of Siri rather than commit resources to the project. Without his knowledge, the project’s engineers bypassed him to continue working on those capabilities with the software engineering group’s safety and location team.

Wir hatten alle einmal einen Chef wie ihn und wissen, wie negativ so jemand die Unternehmenskultur und die Motivation beeinflussen kann. Aber er war nicht der Einzige. Im Laufe der Zeit entstanden auch immer mehr Reibungen zwischen John Giannandreas' AI/ML-Gruppe und Craig Federighis Softwareabteilung:

Stylistically, the two executives couldn’t be more different. Federighi’s tough and demanding management style contrasts with Giannandrea’s laid-back approach. When they are in meetings together, Federighi is known to bombard his colleagues with questions, while Giannandrea tends to do more listening, according to people who have been in meetings with them.

Other resentments also built up. Some in the software engineering group were annoyed by the higher pay and faster promotions their colleagues in the AI group were receiving. And they were bitter that some engineers in the AI group seemed to be able to take longer vacations and leave early on Fridays, while they faced more-punishing work schedules.

Distrust between the two groups got so bad that earlier this year one of Giannandrea’s deputies asked engineers to extensively document the development of a joint project so that if it failed, Federighi’s group couldn’t scapegoat the AI team.

Offensichtlich hat Federighi diesen Kampf gewonnen und ist bereits dabei, den Siri-Relaunch wieder auf Kurs zu bringen. Ob ihm das gelingt? Wir werden sehen. Er genießt jedenfalls einen guten Ruf innerhalb des Konzerns und hat zudem durch seine Kompetenz und die sympathischen WWDC-Auftritte als „Hair Force One“ die Anerkennung von Apples Entwickler-Community. Ein Personenkreis, der von Apple seit Jahren eher mit Füßen getreten wird. Dabei könnte sie ein entscheidender Baustein für den Erfolg von Apples AI-Strategie sein. Nur wenn auch Drittanbieter-Apps ihre Inhalte, Nutzerdaten und Interaktionen via App Intents zugänglich machen, wird sich Apple Intelligence als neue Plattform etablieren.